PPC kampaně jako spása pro tvůrce originálních dárků – jak internet změnil pravidla hry
- Od koníčku k byznysu – díky pár kliknutím
- První kroky ve světě digitálního marketingu
- Příběh podobný tomu mému: Od truhlářské dílny k prosperující firmě
- Malý rozpočet? Žádný problém!
- Jak překonat strach z technologií
- Příběh jedné kampaně: Když PPC zachránilo Vánoce
- Co jsem se naučila za těch několik let s PPC reklamami
- Výzvy, které přetrvávají
- Budoucnost je online – ale s lidským dotekem
Když jsem před šesti lety začínala vyrábět ručně malované hrnky jako dárky pro kamarády, ani ve snu by mě nenapadlo, že se z toho jednou stane moje živobytí. Tenkrát to byla jen zábava – způsob, jak relaxovat po náročném dni v korporátu. Jenže pak přišel zlom. A tím zlomem byl – světe div se – internet a konkrétně Ostrava PPC reklama.
Jmenuju se Lenka a dnes vedu malou, ale prosperující firmu vyrábějící personalizované dárky. A tenhle článek je tak trochu moje zpověď – o tom, jak online marketing změnil můj život a jak může změnit i ten váš, pokud se pohybujete ve světě originálních dárků a rukodělné tvorby.
Od koníčku k byznysu – díky pár kliknutím
Všechno to začalo celkem nevinně. Kamarádka, která viděla moje malované hrnky, mě přesvědčila, ať si založím Instagram. "Jen tak pro radost," říkala. Po pár měsících jsem měla pár stovek sledujících a občas mi přišla nějaká soukromá zpráva s dotazem, jestli bych neudělala hrnek na zakázku. Super, řekla jsem si, aspoň si tenhle koníček zaplatí sám sebe.
Jenže před Vánoci 2019 se stala divná věc. Poptávek najednou přišlo tolik, že jsem musela polovinu odmítnout. "Kde jste na mě narazili?" ptala jsem se zákazníků. A odpověď mě překvapila: "Vyskočila jste mi v reklamě, když jsem hledal originální dárky."
"Nikdy jsem žádnou reklamu neplatila," vrtalo mi hlavou. Až pak mi to došlo – jeden z mých zákazníků, majitel malé digitální agentury, mi jako poděkování za zakázku spustil kampaň. "Jen to zkouším," napsal mi, "ber to jako dárek."
Ten "dárek" mi přinesl zakázky za skoro 40 tisíc během jednoho měsíce. A to byl moment, kdy jsem si řekla: Sakra, v tomhle něco bude!
První kroky ve světě digitálního marketingu
Nejsem technický typ. Před pár lety jsem si myslela, že PPC je nějaká politická strana. Ale když jsem viděla ten potenciál, začala jsem se učit. Setkala jsem se s tím zákazníkem-marketérem na kafe a celé odpoledne jsem ho zpovídala. A on mi pověděl věci, které mi otevřely oči.
"Problém tradičních výrobců dárků je v tom, že jsou skvělí řemeslníci, ale mizerní obchodníci," vysvětloval mi. "Mají úžasné produkty, ale nikdo o nich neví. A když o nich nikdo neví, jako by neexistovaly."
Doporučil mi, ať zkusím menší PPC kampaně s konkrétním cílením na lidi v mém okolí. V té době jsem žila v Ostravě, takže první kampaň byla zaměřená právě tam. S rozpočtem pár tisíc měsíčně jsem cílila na lidi, kteří hledali "originální dárky", "ručně dělané dárky" a podobně.
Výsledky? Naprosto nečekané. ROI (návratnost investice – tohle slovíčko jsem se naučila jako první) bylo něco přes 400 %. Jinými slovy, za každou korunu vloženou do reklamy jsem dostala čtyři zpátky. Konečně jsem pochopila, proč ty velký firmy lijou do reklamy miliony – prostě proto, že když to uděláte dobře, tak se to brutálně vyplatí.
Příběh podobný tomu mému: Od truhlářské dílny k prosperující firmě
Nejsem jediná, kdo objevil sílu online marketingu ve světě originálních dárků. Můj kamarád Petr z Plzně měl podobnou zkušenost. Jeho malá truhlářská dílna vyráběla nádherné dřevěné hračky a dekorace, ale byznys přežíval od zakázky k zakázce.
"Bylo to frustrující," svěřil se mi při jednom setkání výrobců na designovém marketu. "Vždycky v listopadu a prosinci jsme měli práce nad hlavu, a pak od ledna do srpna skoro nic. Narodilo se nám druhé dítě a já vážně uvažoval, že se na to vykašlu a půjdu dělat do fabriky."
Místo toho zkusil Plzeň PPC reklama a začal cílit nejen na vánoční období, ale i na další příležitosti během roku – Den matek, začátek školního roku, Valentýn... Jeho strategie byla jednoduchá: každý měsíc vymyslet speciální nabídku související s nějakým svátkem nebo událostí a tu pak propagovat online.
"Najednou jsme zjistili, že máme celkem stabilní příjem po celý rok," usmíval se. "A nejlepší na tom je, že díky cílení oslovujeme přesně ty lidi, kteří ocení ruční práci a jsou ochotní za ni zaplatit odpovídající cenu."
Malý rozpočet? Žádný problém!
Co mě na celém tom digitálním marketingu baví nejvíc, je fakt, že nemusíš mít statisícové rozpočty, abys dosáhl výsledků. To je bomba pro malé výrobce jako jsme my. Na rozdíl od televize nebo billboardů ti PPC reklamy umožní oslovit přesně ty lidi, kteří by mohli mít o tvoje výrobky zájem.
Když jsem byla na školení o Google Ads (taky jeden termín, který jsem se musela naučit), dozvěděla jsem se, že klíčem k úspěchu je pochopit, co přesně zákazníci hledají. Ne všichni totiž zadávají do vyhledávače "originální dárky". Někdo hledá "dárek pro tchyni, která má ráda kočky", nebo "dárek pro kamaráda, který začíná s jógou".
A tady přichází kouzlo dlouhého chvostu klíčových slov. Místo abych cílila jen na obecné a konkurenční fráze jako "dárky Ostrava", začala jsem přidávat desítky specifičtějších frází. Náklady na klik byly nižší a konverze vyšší. A hlavně – oslovila jsem lidi, kteří přesně věděli, co chtějí, jen nevěděli, že to vyrábím zrovna já.
Petrovi v Plzni zafungovalo něco podobného. "Začali jsme cílit na fráze jako 'ekologické dřevěné hračky' nebo 'personalizovaná dřevěná dekorace do dětského pokoje' a najednou jsme měli zakázky od lidí, kteří by nás normálně nikdy nenašli," vysvětloval mi.
Jak překonat strach z technologií
Když se bavím s dalšími výrobci na jarmarcích a designových marketech, často slyším stejnou obavu: "Já tomu nerozumím a nemám čas se to učit." A chápu to – když celý den tvoříš a pak ještě řešíš účetnictví, balení, poštu... kde brát energii na učení se novým věcem?
Tady je moje rada ze zkušenosti: Nemusíš být expert na všechno. Stejně jako si necháš poradit od účetní s daňovým přiznáním, můžeš si nechat pomoct s PPC reklamami od někoho, kdo tomu rozumí.
Já osobně jsem prošla třemi fázemi:
Nejdřív jsem to zkoušela sama, podle návodů na internetu. Výsledky byly... řekněme rozpačité. Občas to fungovalo, ale spíš náhodou než díky mým schopnostem.
Pak jsem našla menší agenturu, která mi pomohla s nastavením kampaní. Stálo to peníze, ale návratnost byla okamžitá. Za tři měsíce spolupráce se mi zvýšil obrat o 60 %.
Nakonec jsem absolvovala několik školení a teď zvládnu základní kampaně rozjet sama. Na složitější věci stále spolupracuji s profesionály, ale rozumím dost na to, abych dokázala posoudit, jestli odvádějí dobrou práci.
"Investice do vzdělání v marketingu byla jedna z nejlepších, jakou jsem kdy udělala," řekla mi nedávno kamarádka Tereza, která vyrábí přírodní kosmetiku. "Už nejsem závislá na tom, jestli si nás náhodou všimnou novináři nebo influenceři. Máme vlastní kanál, jak oslovit zákazníky."
Příběh jedné kampaně: Když PPC zachránilo Vánoce
Minulý rok v září jsem se dostala do složité situace. Měla jsem naplánovanou velkou vánoční kolekci, nakoupené materiály, ale zrušili mi dva velké designové markety, kde jsem obvykle prodávala většinu svého zboží. Covid, nemoc organizátorů, kdoví... prostě jsem najednou stála před problémem, jak prodat zboží za sto tisíc, když nemůžu na fyzické akce.
S pomocí PPCprofits.cz jsme rychle připravili vánoční kampaň zaměřenou na prodej přes e-shop. Hrnky s vánočními motivy, dárkové sady, personalizované ozdoby... Kampaň jsme spustili už v říjnu a cílili jsme především na ženy ve věku 25-45 let, které podle našich dat nejčastěji kupují dárky s předstihem.
Výsledek? Vyprodáno do konce listopadu. A to jsme museli dokonce pozastavit reklamy na některé produkty, protože jsem je nestíhala vyrábět. Co začalo jako potenciální katastrofa, skončilo jako rekordní sezóna.
Na tomhle příkladu jsem si uvědomila další výhodu online marketingu – flexibilitu. Když se něco pokazí (a ve výrobě se občas něco pokazí vždycky), můžeš okamžitě reagovat. Pozastavit kampaně, přesměrovat je na jiné produkty, změnit cílovou skupinu...
Co jsem se naučila za těch několik let s PPC reklamami
Pokud vyrábíš originální dárky a zvažuješ PPC reklamu, tady je pár věcí, které jsem se naučila a které by ti mohly pomoct:
Fotky jsou základ. Investuj do kvalitních produktových fotek. U dárků lidé nakupují očima a špatné fotky zabijí i sebelepší kampaň. Nemusíš mít profi vybavení – i s telefonem se dají dělat skvělé fotky, když víš jak na to (a existuje spousta návodů).
Sezónnost je příležitost. Plánuj kampaně s předstihem podle kalendáře – Valentýn, MDŽ, Den matek, konec školního roku, Vánoce... Pro každé období vymysli speciální nabídku a tu pak propaguj.
Sleduj čísla. Zpočátku mě SEO a PPC analýzy nudily k smrti, ale teď je to první věc, na kterou se ráno podívám. Jakmile pochopíš, co ti čísla říkají, získáš neuvěřitelně cenné informace o tom, co zákazníci chtějí.
Testuj, testuj, testuj. Nikdy nevíš, co zabere, dokud to nezkusíš. Někdy mě překvapí, které produkty jsou v reklamách úspěšné – často to nejsou ty, o kterých si myslím, že budou hitem.
Neboj se spolupracovat. Ať už s jinými výrobci, nebo s marketingovými profesionály. Když jsme spojili síly s Petrem a společně spustili kampaň na "ekologické dárkové sety" (moje hrnky + jeho dřevěné podtácky), měli jsme mnohem lepší výsledky, než když jsme to zkoušeli každý sám.
Výzvy, které přetrvávají
Samozřejmě, není všechno růžové. I s dobře nastaveným online marketingem zůstávají výzvy, se kterými se jako malí výrobci musíme potýkat.
Největší z nich je paradoxně kapacita. Když reklama funguje až moc dobře, můžeš se dostat do situace, kdy nestíháš vyrábět. To se mi stalo loni před Vánoci a musela jsem odmítat zakázky – což je sice lepší problém než nemít co dělat, ale pořád je to problém.
Další výzvou je konkurence z velkých e-shopů a od výrobců z Asie. Ty sice nenabízí ruční práci a originály, ale masová výroba jim umožňuje jít s cenou dolů. A některé zákazníky prostě přesvědčí nižší cena, i když vědí, že kvalita nebude stejná.
S tím souvisí i další věc – vzdělávání zákazníků. Část svých PPC kampaní zaměřuji ne na přímý prodej, ale na vysvětlování, proč jsou moje výrobky dražší než ty z velkých řetězců. Proč trvá ruční malování na hrnek tři hodiny a proč používám jen kvalitní barvy, které vydrží stovky mytí v myčce. Není to přímá prodejní reklama, ale dlouhodobě se to vyplácí.
Budoucnost je online – ale s lidským dotekem
Když se podívám zpátky na těch několik let, co se věnuji výrobě originálních dárků a jejich prodeji, vidím jasný trend: budoucnost je v propojení online světa s tím fyzickým.
PPC reklamy mi přivádějí zákazníky, ale co je udržuje a co z nich dělá stálé klienty, je osobní přístup, příběh za výrobkem a kvalita. To je něco, v čem my, drobní výrobci, máme obrovskou výhodu oproti korporátům.
"Lidi už nechtějí jen produkt," řekl mi nedávno Petr z Plzně. "Chtějí pocit, příběh, emoce. A to je přesně to, co jim my můžeme dát na rozdíl od velkých značek."
A mám pocit, že právě v tom je klíč k úspěchu – využít sílu internetového marketingu k oslovení lidí, ale pak jim nabídnout něco víc než jen produkt. Nabídnout jim kousek sebe, svého příběhu, své vášně pro to, co děláme.
Tohle je to, co mě na téhle práci baví nejvíc. Ten moment, když mi napíše zákaznice, že hrnek, který jsem pro ni vyrobila, používá každé ráno a vždycky ji rozesměje. Nebo když mi pošlou fotku, jak jejich dítě rozbaluje pod stromečkem dárek, který jsem jim pomohla vybrat a personalizovat.
A právě proto stojí za to překonat strach z technologií a vrhnout se do světa online marketingu. Protože čím víc lidí oslovíš, tím víc takových momentů můžeš zažít. A to je podle mě ta nejlepší odměna za všechnu tu práci.
Tak co, troufneš si na to taky?
Publikováno: 08. 04. 2025
Kategorie: Dárky