Z malého krámku velký byznys: Jak PPC reklama zachránila rodinný obchod s dárky

Kdo by si pomyslel, že pár kliknutí dokáže otočit kormidlem podnikání o 180 stupňů? David to netušil, dokud mu nezačalo téct do bot. Jeho příběh začal v roce 2018, kdy zdědil po dědečkovi malý obchůdek s dárkovými předměty v centru Ostravy. Tradiční kamenný krámek, který přežíval z ruky do úst. Prvních pár měsíců byl nadšený, ale když přišel covid, byla to rána pod pás. David se musel rychle přeorientovat a Ostrava PPC reklama se stala jeho nečekaným spasitelem. Dnes? Provozuje jeden z nejúspěšnějších e-shopů s personalizovanými dárky v Moravskoslezském kraji.

"Když jsem převzal obchod, myslel jsem si, že stačí otevřít dveře a zákazníci přijdou sami," směje se dnes David. "Děda to tak dělal třicet let a fungovalo mu to. Jenže doba se změnila a já musel změnit i způsob, jakým komunikuju se zákazníky." A tak se začal zajímat o online marketing, přestože o něm neměl ani páru.

Když tě život zatlačí do kouta, buď se vzdáš, nebo začneš bojovat

Jaro 2020 bylo pro Davida noční můrou. Lockdown. Zavřený obchod. Nulové tržby. A nájem běžel dál. "Seděl jsem doma, koukal do zdi a přemýšlel, jestli mám zabalit krám, na kterém děda dřel desítky let. Fakt jsem nechtěl být ten, kdo to položí," vypráví upřímně David.

Místo truchlení nad prázdnou kasou se vrhl na Google a začal studovat, jak přesunout byznys online. "Nejdřív jsem si myslel, že stačí dát fotky zboží na Facebook a zákazníci se pohrnou. Jenže ouha, tak to nefunguje," dodává s úsměvem. Postupně vybudoval jednoduchý e-shop na Shopify a pak přišla ta osudová rada od kamaráda: "Zkus PPC reklamu, jinak tě nikdo nenajde."

První pokusy a tvrdé lekce

David přiznává, že jeho první kampaně byly katastrofa. "Nastavil jsem si AdWords sám a pálil prachy jako blázen. Za první měsíc jsem utratil 15 tisíc a prodal zboží za pět. To byl moment, kdy jsem si řekl, že potřebuju pomoct od někoho, kdo tomu rozumí."

Obrátil se na agenturu SEOconsult.cz, která mu pomohla nastavit kampaně efektivněji. "Ti kluci mi vysvětlili, že jsem cílil na moc obecná klíčová slova. Všichni hledají 'dárky', ale málokdo pak něco koupí. Začali jsme cílit na konkrétnější fráze jako 'personalizovaný dárek pro tátu' nebo 'originální dárek k padesátinám' a najednou se to rozjelo."

Expanze do dalších měst

Po úspěchu v Ostravě se David rozhodl expandovat. "Když už jsem měl funkční e-shop, řekl jsem si, proč se omezovat jen na jeden region? Dárky posílám kamkoliv a díky PPC můžu zacílit, kam chci." Plzeň byla logickou volbou - velké město na opačném konci republiky.

Plzeň PPC reklama ale vyžadovala jiný přístup. "Co fungovalo v Ostravě, nemuselo fungovat v Plzni. Lidé tam mají jiné nákupní zvyky, jiné preference. Musel jsem upravit texty reklam, cílení i cenovou nabídku. Ostravák klikne na jinou výzvu k akci než Plzeňák, to je prostě fakt," vysvětluje David svá zjištění.

Čísla, která mluví sama za sebe

Davidův příběh není jen o přežití, ale o masivním růstu. "Z obchůdku, který vydělával padesát tisíc měsíčně, jsem vybudoval byznys, který má obrat přes milion měsíčně. A to všechno díky tomu, že jsem pochopil sílu online marketingu," říká hrdě.

"Investice do PPC reklamy se mi vrátí sedminásobně. Na každou korunu, kterou do ní vložím, se mi vrátí sedm korun v tržbách. To je návratnost, o které se mi ani nesnilo," dodává. "A to nejlepší? Můžu to měřit a vím přesně, co funguje a co ne."

Ne všechno bylo růžové

David ale přiznává, že cesta nebyla jen o úspěších. "Udělal jsem spoustu chyb. Třeba jsem před Vánocemi 2021 vsadil všechno na jednu kartu - personalizované skleničky. Naskladnil jsem jich tisíce, dal do nich většinu rozpočtu na PPC... a prodal jsem jich minimum. Lidi prostě chtěli ten rok hlavně elektroniku a domácí wellness. Byl to průšvih, co mě stál statisíce, ale naučil jsem se z toho víc než z deseti marketingových kurzů dohromady."

Další lekce přišla, když se pokusil spravovat kampaně sám, aby ušetřil. "Po třech měsících jsem se vrátil k profesionálům z SEOconsult.cz. Uvědomil jsem si, že když se soustředím na to, co umím nejlíp - výběr produktů a komunikaci se zákazníky - a marketing nechám na odbornících, vydělám víc, i když platím za jejich služby."

Budoucnost patří osobnímu přístupu

Dnes David vidí budoucnost svého podnikání v ještě větší personalizaci. "Díky datům z PPC kampaní vím, co lidi hledají, co je zajímá. Můžu přizpůsobit nabídku tomu, co trh chce, a ne tomu, co si myslím, že by mohl chtít."

Svůj e-shop neustále vylepšuje. "Teď zrovna pracujeme na funkci, kdy si zákazník může online navrhnout vlastní dárek. Vidí v reálném čase, jak bude vypadat rytina nebo potisk. Je to technologický oříšek, ale data z reklam nám ukazují, že o tohle mají lidé zájem."

Co bys poradil začínajícím podnikatelům?

Když se Davida zeptáte, co by poradil někomu, kdo začíná, odpověď má jasnou: "Nestydím se říct, že bez online marketingu bych dnes nepodnikal. Neboj se investovat do reklamy, ale dělej to chytře. Sleduj data, testuj, co funguje, a neboj se přiznat, když něco nefunguje."

"A taky - najdi si dobré partnery. Já měl štěstí na agenturu SEOconsult.cz, kde mi fakticky zachránili krk. Hledej někoho, kdo neslibuje zázraky přes noc, ale kdo ti ukáže reálná data a bude s tebou na jedné lodi," dodává.

Závěr: Od přežívání k prosperitě

Davidův příběh je důkazem, že i tradiční byznys může v digitální éře nejen přežít, ale i prosperovat. Z malého krámku po dědečkovi vybudoval úspěšný e-shop, který obsluhuje zákazníky po celé republice. A to vše začalo tím, že se v těžké chvíli rozhodl nevzdat se a hledat nové cesty.

"Kolikrát si říkám, co by na to řekl děda. Prodával dárky 30 let a nikdy nedal ani korunu za reklamu. Dnes utrácím za PPC kampaně stovky tisíc ročně, ale díky tomu jsem jeho odkaz nejen zachránil, ale i posunul do 21. století. Myslím, že by byl pyšný," uzavírá David svůj příběh.

Publikováno: 28. 04. 2025

Kategorie: Tipy a triky